X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]

Obraz, zdobiący wówczas jedną ze ścian oberży Marie Gloanec w Le Pouldu, został namalowany w
sposób naturalistyczny, a przedstawione postaci nieznacznie uproszczone.
AREAREA (WESOAOZ), olej na płótnie, 75 x 94 cm , 1892 r., Musće d'0rsay, Paryż
Nevermore, 1897r., 60x115cm, Londyn, Courtauld Institute Galleries.
SKD PRZYCHODZIMY? KIM JESTEZMY? DOKD ZMIERZAMY?, olej na płótnie, 139 x 375 cm , 1897
r., Museum ofFine Arts, Boston
To ogromnych rozmiarów płótno stanowi malarską metaforę podstawowych pytań stawianych przez
filozofię. Zostało ono skomponowane na wzór monumentalnego malowidła o "barbarzyńskiej"
scenerii. Gauguin twierdził, że obraz to ,,(...) jakby fresk zniszczony przy rogach i nałożony na złotą
ścianę". Artysta pragnął stworzyć monumentalny wielopostaciowy obraz, który byłby godny
malarstwa Rafaela (1483-1520) i Nicolasa Poussina (1594-1665). Gauguin wykreował w tym
malowidle świat rządzący się swymi prawami, w którym postaci, choć zostały zgrupowane w jednej
przestrzeni, nie przebywają w jednym czasie i miejscu. Trzyczęściowa konstrukcja sceny, którą trzeba
czytać od prawej do lewej strony, oznacza metaforyczne przejście przez trzy stadia ludzkiego życia:
narodziny, życie i śmierć. W ten sposób dziecko, dojrzały człowiek zrywający owoce i stara kobieta
mogą stanowić odpowiedz na pytania zawarte w tytule dzieła Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy?
Dokąd zmierzamy?. Obraz powstał w okresie, gdy artysta, nękany chorobą i kłopotami finansowymi,
znajdował się w głębokiej depresji. Ta monumentalna kompozycja została pomyślana jako testament
twórcy, który po jej ukończeniu usiłował po pełnić samobójstwo. W lipcu 1901 roku pisał do krytyka
Charles'a Morice'a: "To wielkie płótno (...)jest bardzo niedoskonałe. Było zrobione w ciągu miesiąca,
bez żadnego przygotowania i wstępnych studiów; pragnąłem umrzeć; w tym beznadziejnym stanie
namalowałem je od jednego rzutu. Podpisałem je w pośpiechu i wziąłem niesłychaną dawkę
arszeniku. Było to prawdopodobnie za wiele; potworne cierpienia, śmierć jednak nie przyszła i od
tego czasu całe moje zachwiane rusztowanie, które wytrzymało uderzenie, sprawia mi ból. Brak
równowagi w tym płótnie skompensowany jest być może czymś, czego nie da się wyjaśnić temu, kto
nie cierpiał do ostateczności i nie zna stanu duszy autora".
Sztuka Gauguina zaliczana jest do najważniejszych przejawów na przełomie XIX i XX wieku., wywarła
wielki wpływa na kształtowanie sie nurtu kolorystycznego we współczesnym malarstwie, oddziałując
przede wszystkim na fowistów. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • dirtyboys.xlx.pl
  • Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam siÄ™ na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treÅ›ci do moich potrzeb. PrzeczytaÅ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoÅ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

     Tak, zgadzam siÄ™ na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyÅ›wietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treÅ›ci marketingowych. PrzeczytaÅ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoÅ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.