[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Obraz, zdobiący wówczas jedną ze ścian oberży Marie Gloanec w Le Pouldu, został namalowany w
sposób naturalistyczny, a przedstawione postaci nieznacznie uproszczone.
AREAREA (WESOAOZ), olej na płótnie, 75 x 94 cm , 1892 r., Musće d'0rsay, Paryż
Nevermore, 1897r., 60x115cm, Londyn, Courtauld Institute Galleries.
SKD PRZYCHODZIMY? KIM JESTEZMY? DOKD ZMIERZAMY?, olej na płótnie, 139 x 375 cm , 1897
r., Museum ofFine Arts, Boston
To ogromnych rozmiarów płótno stanowi malarską metaforę podstawowych pytań stawianych przez
filozofię. Zostało ono skomponowane na wzór monumentalnego malowidła o "barbarzyńskiej"
scenerii. Gauguin twierdził, że obraz to ,,(...) jakby fresk zniszczony przy rogach i nałożony na złotą
ścianę". Artysta pragnął stworzyć monumentalny wielopostaciowy obraz, który byłby godny
malarstwa Rafaela (1483-1520) i Nicolasa Poussina (1594-1665). Gauguin wykreował w tym
malowidle świat rządzący się swymi prawami, w którym postaci, choć zostały zgrupowane w jednej
przestrzeni, nie przebywają w jednym czasie i miejscu. Trzyczęściowa konstrukcja sceny, którą trzeba
czytać od prawej do lewej strony, oznacza metaforyczne przejście przez trzy stadia ludzkiego życia:
narodziny, życie i śmierć. W ten sposób dziecko, dojrzały człowiek zrywający owoce i stara kobieta
mogą stanowić odpowiedz na pytania zawarte w tytule dzieła Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy?
Dokąd zmierzamy?. Obraz powstał w okresie, gdy artysta, nękany chorobą i kłopotami finansowymi,
znajdował się w głębokiej depresji. Ta monumentalna kompozycja została pomyślana jako testament
twórcy, który po jej ukończeniu usiłował po pełnić samobójstwo. W lipcu 1901 roku pisał do krytyka
Charles'a Morice'a: "To wielkie płótno (...)jest bardzo niedoskonałe. Było zrobione w ciągu miesiąca,
bez żadnego przygotowania i wstępnych studiów; pragnąłem umrzeć; w tym beznadziejnym stanie
namalowałem je od jednego rzutu. Podpisałem je w pośpiechu i wziąłem niesłychaną dawkę
arszeniku. Było to prawdopodobnie za wiele; potworne cierpienia, śmierć jednak nie przyszła i od
tego czasu całe moje zachwiane rusztowanie, które wytrzymało uderzenie, sprawia mi ból. Brak
równowagi w tym płótnie skompensowany jest być może czymś, czego nie da się wyjaśnić temu, kto
nie cierpiał do ostateczności i nie zna stanu duszy autora".
Sztuka Gauguina zaliczana jest do najważniejszych przejawów na przełomie XIX i XX wieku., wywarła
wielki wpływa na kształtowanie sie nurtu kolorystycznego we współczesnym malarstwie, oddziałując
przede wszystkim na fowistów.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]