[ Pobierz całość w formacie PDF ]
skiej w Sewilli nowego planu dzia"a’ dotyczàcego elektronicznej
Europy (eEurope 2005 Action Plan), który zawiera"by wyÝej wspo-
mniane priorytety (sieci szerokopasmowe i Ipv6) oraz okreÊla" kwe-
stie bezpiecze’stwa sieci i informacji. Ponadto plan ten ma dotyczyç
pewnych aspektów tworzenia tzw. elektronicznej Europy. Chodzi tu
o elektroniczny rzàd (eGovernment), elektroniczne nauczanie (eLear-
ning), elektroniczne zdrowie (eHealth) i biznes elektroniczny (eBusiness).
Rada Europejska przywiàzuje szczególnà wag´ do kwestii dost´p-
noÊci Internetu w szko"ach i dlatego zobligowa"a pa’stwa cz"on-
kowskie UE do zapewnienia odpowiednich ku temu warunków do
ko’ca 2003 r. Docelowo z jednego komputera osobistego z dost´-
pem do Internetu ma korzystaç nie wi´cej niÝ pi´tnastu uczniów.
Rada Europejska podkreÊli"a takÝe, Ýe zbieÝnoÊç technologiczna
stwarza nowà perspektyw´ dla rozwoju spo"ecze’stwa informacyj-
nego. Telewizja cyfrowa i telefonia komórkowa trzeciej generacji
(UMTS) odgrywajà bowiem znaczàcà rol´ w dost´pie do us"ug inte-
raktywnych. W zwiàzku z tym Rada Europejska zarekomendowa"a
pa’stwom cz"onkowskim i Komisji Europejskiej wspieranie dzia"a’
zwiàzanych z korzystaniem z otwartych platform gwarantujàcych
swobodny wybór w zakresie dost´pu do us"ug oraz efektywniejsze-
go wprowadzania w Ýycie telefonii UMTS.
Komisja Europejska na szczycie w Sewilli ma przedstawiç anali-
z´ dotyczàcà barier panujàcych na rynku telekomunikacyjnym, unie-
moÝliwiajàcych osiàgni´cie szerokiego dost´pu do nowych us"ug.
46
Rozdzia" IV
Polityka transportowa w kontekÊcie
strategii lizbo’skiej
W zakresie polityki transportowej strategia lizbo’ska skupi"a si´
na dwóch dziedzinach: transporcie kolejowym oraz transporcie lot-
niczym. Uznajàc znaczenie tych sektorów dla prowadzenia dzia"al-
noÊci gospodarczej, Rada Europejska podj´"a decyzj´ o konieczno-
Êci przeprowadzenia dalszych dzia"a’ liberalizacyjnych.
Transport kolejowy
Podczas szczytu w Lizbonie Rada Europejska wezwa"a do przy-
spieszenia liberalizacji transportu kolejowego, w celu umoÝliwienia
dost´pu przedsi´biorstwom transportowym Wspólnoty do infra-
struktury kolejowej pa’stw cz"onkowskich (za korzystanie z niej
naleÝy uiÊciç odpowiednià op"at´ uÝytkowà przedsi´biorstwu utrzy-
mujàcemu sieç kolejowà).
Docelowo proces liberalizacji w transporcie kolejowym realizo-
wany w ramach strategii lizbo’skiej obejmie:
V' rynek mi´dzynarodowych przewozów towarowych;
V' rynek krajowych przewozów towarowych;
V' rynek mi´dzynarodowych przewozów pasaÝerskich.
Realizacja strategii lizbo’skiej w zakresie liberalizacji transportu
kolejowego
Liberalizacja transportu kolejowego stanowi przedmiot dyskusji
w Europie od ponad dziesi´ciu lat. Pierwsze dzia"ania w tym kie-
runku zosta"y podj´te na poczàtku lat 90. W 1991 r. przyj´to dyrek-
tyw´ nr 91/440/EWG w sprawie rozwoju kolei europejskich. Czte-
ry lata póêniej zosta"a ona skonkretyzowana w dwóch kolejnych
dyrektywach: dyrektywie 95/18/WE w sprawie udzielania licencji
przedsi´biorstwom kolejowym oraz dyrektywie 95/19/WE w spra-
wie przydzia"u przepustowoÊci infrastruktury oraz pobierania op"at
infrastrukturalnych. Regulacje te zapoczàtkowa"y powolny, ale suk-
cesywny proces przystosowania kolei do konkurencji w ramach
rynku wewn´trznego. W 1998 r. Komisja Europejska przedstawi"a
kolejne propozycje zmian bàdê zastàpienia wspomnianych dyrek-
tyw, majàce doprowadziç do wi´kszego otwarcia sektora transportu
kolejowego na konkurencj´.
47
Rozdzia" IV Polityka transportowa w kontekÊcie strategii lizbo’skiej
Dla dalszej liberalizacji transportu kolejowego podstawowe zna-
czenie mia"y decyzje podj´te w czasie posiedzenia Rady Europejskiej
w Lizbonie. Zmierzajà one do zintensyfikowania dzia"a’ na rzecz
zako’czenia budowy rynku wewn´trznego. W ciàgu pierwszego roku
od uzgodnienia strategii lizbo’skiej, w ramach realizacji jej za"oÝe’,
przyj´to tzw. pierwszy pakiet kolejowy zmierzajàcy do otwarcia
rynku mi´dzynarodowych kolejowych przewozów towarowych.
Pierwszy pakiet kolejowy (The first railway package)
Podczas prezydencji francuskiej w listopadzie 2000 r. osiàgni´to
polityczne porozumienie w kwestii propozycji przed"oÝonych przez
Komisj´ w lipcu 1998 r. Przyj´ty przez Rad´ Unii Europejskiej i Par-
lament Europejski, na poczàtku 2001 r., pakiet obejmuje trzy omó-
wione w dalszej cz´Êci rozdzia"u dyrektywy. Zmierzajà one do
zapewnienia ca"kowitego otwarcia rynku mi´dzynarodowych kole-
jowych przewozów towarowych do 2008 r.29 Proponowane rozwià-
zania przewidujà swobod´ prowadzenia dzia"alnoÊci przez indywi-
dualne przedsi´biorstwa kolejowe w zakresie przewozów mi´dzyna-
rodowych dost´p do infrastruktury w tym zakresie na obszarze
Transeuropejskiej Sieci Kolejowej zostanie przyznany do 2003 r.,
natomiast do pozosta"ej jej cz´Êci do 2008 r.
Omawiany pakiet przewiduje nast´pujàce zmiany:
V' zwi´kszenie dost´pu przedsi´biorstwom kolejowym Êwiadczà-
cym us"ugi w zakresie krajowych przewozów towarowych (kabo-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]